Een CyberSecure Generation, door publiek private samenwerking

Een CyberSecure Generation, door publiek private samenwerking

35.000 bezoekers op ontdekkingsreis in de wereld van morgen bij Rotterdam Ahoy

Het Generation Discover festival was dit jaar grootser opgezet dan ooit in Rotterdam Ahoy. Meer dan 30 partijen sloegen afgelopen week de handen ineen om jongeren tussen de 8 en 14 jaar kennis te laten maken met de wondere wereld van wetenschap en technologie. En dat is gelukt! 35.000 bezoekers, waaronder een recordaantal van ruim 300 schoolklassen met zo’n 13.000 leerlingen zijn tijdens dit gratis vijfdaagse evenement op ontdekkingsreis gegaan in de wereld van morgen.

Waarom Generation Discover

Jongeren die een technische opleiding afronden vinden makkelijker een passende baan in vergelijking tot andere sectoren. Het Nederlandse bedrijfsleven en de overheid hebben namelijk naar schatting op termijn jaarlijks 30.000 extra technici nodig. Met het Generation Discover festival willen de deelnemende partijen jongeren in een vroeg stadium enthousiast maken voor de mogelijkheden die een technische opleiding biedt, om zo de instroom naar technisch onderwijs te vergroten en de aansluiting met de arbeidsmarkt te verbeteren..

En waar techniek is, is informatie beveiliging, dus…

ABN AMRO / Politie / Safer Internet Centre Nederland / KIVI / Veilig Internetten.nl en Alert Online hebben hier samen het Cyber Centre gedraaid. Brandbase was daarbij het creatief brein, die onze input omgezet heeft in een speciale interactieve show van 25 minuten. In de show konden 60 kinderen aan 6 tafels meehelpen met het opsporen en arresteren van een hacker die wilde voorkomen dat mensen naar het Generation Discover Festival zouden kunnen komen.

Het activatieteam ging langs bij John Forcelledo van Alert Online partner ABN AMRO. John: “Voor ons is veilig omgaan met gegevens iets als vanzelfsprekend. En elke dag werken we samen met collega’s binnen en buiten de bank aan het veilig houden en veiliger maken van onze systemen, producten en de financiële infrastructuur. We hebben hierbij het voorrecht om onze kennis bij te kunnen houden en uit te breiden. Met de verdergaande digitalisering ‘sturen’ we onze klanten meer en meer naar de online wereld. Een omgeving die niet voor velen van hun niet echt gekend is als het gaat om risico’s. Maar onze klanten spelen ook een belangrijke rol bij het veilig houden van het systeem, maar zijn zich hier minder van bewust. Het is dan ook mooi wanneer wij onder andere op deze manier iets kunnen betekenen. Want veilig bankieren, dat doen we samen!”

Cyber Centre facts

Omdat het dit jaar een indoor event was, waren er geen domes. Dit jaar hadden we een eigen Cyber Centre, waarin we in totaal 63 shows hebben gedaan. Meer dan 3.000 kids hebben we kunnen ontvangen, met daarnaast ook nog eens >1.200 volwassenen.

Shell2.png