Helpdeskfraude: dit moet je weten

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt: een Engelstalige beller, zogenaamd van Microsoft, die beweert dat je problemen ervaart met je computer of software. Je dient de ‘medewerker’ te betalen voor zijn diensten, of belangrijke gegevens toe te sturen. Trap hier echter niet in!

Helpdeskfraude: dit moet je weten

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt: een Engelstalige beller, zogenaamd van Microsoft, die beweert dat je problemen ervaart met je computer of software. Door de aanwijzingen van deze persoon op te volgen zou het worden opgelost. Je dient de ‘medewerker’ echter wel te betalen voor zijn diensten, of belangrijke gegevens toe te sturen. Trap hier echter niet in!

Je hebt in werkelijkheid niet te maken met een Microsoft-medewerker, maar criminelen die jou geld afhandig proberen te maken. Door aan te dringen proberen ze jou te overtuigen handelingen uit te voeren. Je dient geld over te maken, waarna fraudeurs je vervolgens veel meer geld afhandig proberen te maken. Daarnaast krijg je verschillende programma’s op je devices geïnstalleerd, die gevaarlijk kunnen zijn voor je bedrijfssystemen en -gegevens.

Er zijn verschillende aanwijzingen dat het om een zogenoemde ‘Helpdeskfraude’ gaat. Naast de telefoonscammers zijn er twee grote varianten bekend.

  1. Helpdesknummer
  2. Pop-up

Je ervaart problemen met je computer en zoekt op internet naar een telefoonnummer van Microsoft. Op internet kom je echter terecht op een valse website, waarop het nummer van kwaadwillenden staat. Vervolgens krijg je een persoon aan de lijn die zich voordoet als Microsoft-medewerker en je geld vraagt over te maken voor zijn diensten.

Tijdens het surfen op internet krijg je een pop-up op je beeldscherm. Je computer zou geïnfecteerd zijn met een virus en dient direct contact op te nemen met het gegeven telefoonnummer om het probleem op te lossen. Het nummer is echter van criminelen die voor hun diensten geld of gegevens vragen.

Te allen tijde geldt de regel dat Microsoft je nooit zal bellen met de boodschap dat je computer is besmet. Je kunt tijdens zo’n belletje ervan uitgaan dat je met criminelen te maken hebt. Hang de telefoon op en werk niet mee, wat er ook gevraagd wordt.

Google & Ziggo

Helpdeskfraudeurs zijn al jaren op eenzelfde wijze actief, waardoor de truc steeds lastiger wordt uit te voeren. De criminelen hebben daar een oplossing voor gevonden: steeds vaker doen zij zich voor als helpdeskmedewerkers van Google en Ziggo. De oplichters gebruiken dezelfde truc als bij Microsoft. Ga hier dus ook niet op in!

De truc is vrij simpel. De fraudeurs bieden uit naam van Google of Ziggo voor ‘slechts’ € 2,- aan de veiligheidsproblemen op te lossen. Het lijkt een kleine betaling, maar niets is minder waar. Om de computerproblemen op te lossen, vragen de criminelen toegang tot je computer via TeamViewer. Ze kunnen dan eveneens meekijken met de betaling. Zo achterhalen ze een creditcardnummer of de inloggegevens van een online bankomgeving.

Helpdeskfraude

Helpdeskfraude is een vorm van oplichting waarbij fraudeurs, meestal vanuit India, willekeurige mensen en bedrijven opbellen en net doen alsof ze helpdeskmedewerkers van grote, bekende bedrijven zijn. Vaak hoor je meerdere ‘medewerkers’ op de achtergrond, zodat het lijkt alsof je daadwerkelijk met een helpdesk te maken hebt. Wanneer je meewerkt, krijgen de criminelen op slinkse wijze toegang tot je computer en zorgen ze ervoor dat ze geld naar zichzelf overmaken.