Phishing: eerst checken, dan klikken

Phishing maakt jaarlijks aanzienlijk veel slachtoffers in Nederland. Phishing is een poging tot het oplichten van mensen door ze via e-mail, sms of WhatsApp naar een valse website te lokken en ze daar – nietsvermoedend – te laten inloggen met hun inlognaam, wachtwoord en/of hun creditcardnummer. De overheid heeft de afgelopen jaren veel stappen ondernomen om phishing in Nederland aan te pakken.

Phishing: eerst checken, dan klikken

Phishing maakt jaarlijks aanzienlijk veel slachtoffers in Nederland. Phishing is een poging tot het oplichten van mensen door ze via e-mail, sms of WhatsApp naar een valse website te lokken en ze daar – nietsvermoedend – te laten inloggen met hun inlognaam, wachtwoord en/of hun creditcardnummer. De overheid heeft de afgelopen jaren veel stappen ondernomen om phishing in Nederland aan te pakken. Met succes, blijkt uit het jaarlijkse Nationaal Cybersecurity Bewustzijnsonderzoek 2019, een trendonderzoek in opdracht van de NCTV en het initiatief Alert Online. Het bewustzijn van Nederlanders als het gaat om digitale risico’s was nog nooit zo hoog: 79% van de Nederlanders (16-80) weet wat phishing is. Toch blijkt dat één op de tien Nederlanders in privétijd weleens op een phishingmail, -sms of -appje klikt. Op de werkvloer is dat nog iets hoger (11%). Een groot deel van hen werd slachtoffer.

Phishing in Nederland

Phishing ‘geniet’ een groeiende bekendheid in Nederland. Maar liefst vier op de vijf (79%) Nederlanders weet wat phishing is. 77% geeft aan veilig met nepmails (poging tot phishing) om te gaan. Mensen controleren met name het e-mailadres van de afzender (55%), het taalgebruik (34%) en de schrijfstijl in de mail (31%) om phishingmails te herkennen.

Verschillende en complexere wachtwoorden

Nederland gaat ook steeds bewuster om met wachtwoorden. Zo geeft 82% van de Nederlanders aan bekend te zijn met een digitaal wachtwoordenkluisje en -manager, een significante groei ten opzichte van 2018 (73%). Bijna een kwart (24%) maakt wachtwoorden complexer na een cyberincident in de privésituatie en steeds meer mensen (65%) gebruiken naar eigen zeggen verschillende wachtwoorden. Die wachtwoorden worden bovendien veilig bewaard (72%).

Reden voor bezorgdheid

20% omzeilt weleens veiligheidsmaatregelen om moeite en/of tijd te besparen. Ook blijkt niet alle voorlichting over digitale veiligheid goed over te komen. Een derde (34%) van de Nederlanders vindt de instructies voor online en digitale bescherming ingewikkeld. Slechts een kwart van de Nederlanders (26%) rapporteert cybercrime in privésituaties, of doet hiervan aangifte bij de politie.